×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
آنهایی که به حاشیه رفتند/ مشکل حاشیه نشینی در سیرجان جدی است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” حاشیه نشینی ومهاجرت افاغنه به اطراف سیرجان از مشکلات عمده در شهر ستان است که این پدیده در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان معضل جدید حاشیه نشینی ،مهاجرت شهری ها به این مناطق است نه مهاجرت روستائیها، کارشناسان امور اجتماعی معتقدند مهاجرت از شهرها به حاشیه ها با سرخوردگی اجتماعی همراه است و آسیب های جدی روحی روانی و اجتماعی در این مهاجرت های معکوس و معیوب نهفته است و افرادی که از شهر به حاشیه ها مهاجرت می کنند ،اغلب به دلیل کم کردن هزینه های زندگیشان به این مناطق روی می آوردند و اتفاقا همین موضوع باعث افزایش افاغنه در این مناطق می شود وشهرستان سیرجان در سال های گذشته به علت توسعه اقتصادی وجغرافیایی از معضل حاشیه نشینی دور نبوده است.

منصور مکی آبادی فرماندار سیرجان در ابتدای سال جاری به ادارات مربوطه تذکرات جدی داد که باید وظایف خود را در جلوگیری از هدر رفتن اراضی وافزایش پدیده حاشیه نشینی به خوبی انجام دهند و خواستار تعیین نقشه اراضی حوزه استحفاضی خودشان را مشخص کنند تا هیچ کس حق استفاده غیر قانونی از اراضی را نداشته باشد.

اما هیچ گوشی این حرف های آقای فرماندار را نشنید ومدیران ما نیز به حاشیه رفتند ولی امروزه به تعداد این افراد در مناطق جنوبی وغربی شهر ستان سیرجان در حال افزایش است، اما در سال گذشته مناطق جنوبی شهرستان سیرجان بیابان های بدون سکنه بود  ولی از ابتدای امسال خانه های بلوکی در این فضا های باز در حال افزایش است که این برای توسعه شهر ستان یک خطر جدی به حساب می آید.

حاشیه نشینی باعث افزایش جرم می شود

به گفته سرهنگ هادی ثمره فرمانده انتظامی شهر ستان سیرجان عمده جرائم در حاشیه شهر اتفاق می افتد وحاشیه شهرستان سیرجان مکانی برای مخفی شدن افراد مجرم شده است که در حادثه گروگان گیری اخیر در سیرجان مخفیگاه آدم ربایان در حاشیه شهر پیدا شد.

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مناطق حاشیه نشین شهر سیرجان به مراکز خرید و فروش مواد مخدر ،تجمع سارقان و مجرمان تبدیل شده است که از مجموع کلانتری های شهر ستان دو کلانتری در این مناطق است ودرصدد افزایش آن ها هستیم.

حاشیه نشینی برای سیرجان تهدیدی بزرگ است

شهرهای در حال توسعه بیشتر از سایر شهر ها در معرض خطر حاشیه نشینی  هستند واین امر باعث جلوگیری از پیشرفت شهر می شود که شهرستان سیرجان نیز با وجود معادن غنی و صنعت پویا که در حال توسعه اقتصادی واجتماعی است پدیده حاشیه نشینی می تواند ضعف بسیاری برای این پیشرفت ها شود.

راه های مبارزه با حاشیه نشینی چیست?

محسن اسدی از اعضای شورای شهر سیرجان تنها راه حل برای این معضل اجتماعی ارتقا سطح فرهنگ اجتماعی در این مناطق می باشد که امسال بودجه شهرداری برای امور فرهنگی بودجه بسیار مناسبی است اما باید شیوه استفاده صحیح از این بودجه را برای امور فرهنگی در مناطق حاشیه نشین استفاده کرد.

 تشکیل کار گروه بررسی وضعیت حاشیه نشینی

جلسه کارگروه حاشیه نشینی  هفته گذشته با حضور دکتر مکی آبادی فرماندار ویژه شهرستان سیرجان و جمعی از مسئولین ودغدغه مندان این معضل اجتماعی برگزار شد،در این مراسم  فرماندار سیرجان گفت: اگر جلوی زمین خواری در اطراف سیرجان گرفته شودهیچگاه افراد نمی توانند در حاشیه شهر سکونت کنند.

وی با جدیت خواستار پیشگیری در امر زمین خواری شد و رفع حاشیه نشینی وجلو گیری از آن را در دستور کار خود قرار دادند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.