×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
از رکورد شکنی در واردات بنزین و نوشابه تا برنجی که داریم و وارد می کنیم/ نفوذ چراغ خاموش اقتصادی در خواب غفلت مسئولان!

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،افزایش میزان واردات در دولت یازدهم، مسئله‌ای است که صدای تولیدکنندگان داخلی و اقتصاددانان را درآورده و باعث ضعف در اقتصاد داخلی شده است.

وارداتی که از پودر فلفل شروع می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه می‌یابد، باعث شده تا رهبر معظم انقلاب از وضعیت پیشرفت اقتصاد مقاومتی اعلام نارضایتی کنند و مسئولان داخلی همچنان منتظر باشند تا مشکلات کشور با برداشته شدن تحریم‌ها حل شود.

اما روند واردات کالاهای مختلف در کشور پس از اجرای برجام شدت گرفته است و اگر واردات نوشابه و ساندویچ را ندیده بگیریم از رکورد شکنی واردات بنزین نمی‌توانیم بگذریم بنزینی که روزی به صادرکننده آن تبدیل شده بودیم.

 رکورد واردات بنزین شکسته شد

 در مدت ۲۲۵ روز گذشته از سال جاری یعنی از ابتدای سال ۹۴ تا پایان دهه اول آبان ماه، به طور متوسط ۶۸ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است، میزان مصرف بنزین در این مدت نیز حدود ۷۲٫۵ میلیون لیتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ حدود ۲٫۷ درصد رشد دارد.

براساس آمار و اسناد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش در طول ۲۲۵ روز گذشته از سال جاری به طور متوسط ۸ میلیون ۸۵۰ هزار لیتر بنزین وارد کشور شده است که دارای رشد ۴٫۴ درصدی نسبت به سال ۹۳ است که بیشترین میزان واردات بنزین به کشور از پایانه‌های جنوب صورت گرفته است.

با نگاهی به آمار واردات بنزین در روز دهم آبان ماه سال جاری باید گفت تنها در این روز ۴۰ میلیون لیتر بنزین از پایانه ها جنوبی وارد کشور شده است که یک رکورد در واردات بنزین محسوب می شود.

این گزارش با اشاره به وضع موجودی ذخایر بنزین در کشور اضافه می‌کند، در ۱۰ آبان ماه  موجودی بنزین کشور  ۹۳۲ میلیون لیتر است که نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۳۵۸ میلیون لیتر کمتر است.

واردات ۳۵ درصدی از آمریکا و صادرات صفر درصدی به آمریکا

وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد ۳۵ درصدی صادرات این کشور به ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

صادرات آمریکا به ایران که در ژانویه تا سپتامبر سال میلادی گذشته بالغ بر ۱۳۶٫۴ میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به ۱۸۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

بر همین اساس جایگاه ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا از ۱۳۶ در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۴ به ۱۲۰ در ۹ ماه نخست امسال رسیده است.

واردات آمریکا از ایران در این مدت صفر بوده است.

بر اساس این گزارش در نهمین ماه سال جاری میلادی صادرات آمریکا به ایران رشد ۲۶ درصدی داشته است. صادرات آمریکا به ایران در سپتامبر ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۱٫۴ میلیون دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۱۴٫۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۱۸۲٫۱ میلیون دلار رسید.

صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۴ با افت ۴۱ درصدی مواجه شد و به ۱۸۲٫۱ میلیون دلار رسید.

افزایش ۱۰۰ درصدی واردات نوشابه

بر اساس آمار گمرک در نیمه نخست سال‌جاری ۲ هزار و ۲۳۹ تن نوشابه و آبگونه‌های الکلی و سرکه به ارزش یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۵۲۳ دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۴۲.۶۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۸.۸۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید در شهریور ماه سال‌جاری ۳۳۸.۹ تن نوشابه و آبگونه‌های الکلی و سرکه به ارزش ۲۲۴ هزار و ۷۴۶ دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۳.۹۹ درصد و از نظر ارزشی ۲۸.۵۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برنجی که داریم و وارد میکنیم!

اما روند افزایش واردات به همینجا ختم نمیشود و با وجود اینکه برنج ایرانی را میتوان یکی از مرغوبترین برنج‌های سراسر جهان دانست، در روزهای اخیر مجوز واردات برنج هم صادر شده است.

علی قنبری معاون وزیر جهادکشاورزی در همین خصوص گفت: ایران همچنین ممنوعیت واردات برنج را از ۲۳ اکتبر برداشته و مناقصه‌ای را برای خرید برنج از بازار بین المللی اعلام کرده است.

اظهار نظر قنبری در ادامه از برداشته شدن تحریمها ابراز خوشحالی میکند و میگوید: ما امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌ها علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هزینه واردات گندم ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

اما این درشرایطی است که خود وی در ادامه اذعان میدارد که سالانه در کشور ما ۶۰۰هزار تن گندم دروم تولید می‌شود و ما فقط نصف آن را مصرف می‌کنیم؛ همین موضوع نشان دهنده آن است که کشور ما نیازی به واردات برنج و گندم ندارد.

هرچند قنبری از توقف واردات برنج در زمان تولید خبر داده است اما به طور کلی ابراز علاقه دولت نسبت به افزایش واردات مسئلهای است که به شدت باید جدی گرفته شود تا شاهد افت

اگر دولتیها بنا را بر بازی ما با کلمه “نفوذ” نگذراند باید بگوییم که افزایش واردات و تضعیف اقتصاد داخلی ایران یکی از راههای نفوذ دشمنان در زمینه اقتصاد است و تنها راه مقابله با آن هم اقتصادمقاومتی است که سایهی عبور دولت یازدهم از رکود و حل مشکلات در دوران پسا برجام خاک میخورد و به فراموشی سپرده شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.