×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
اعتقاد به تحول اقتصادی با سرمایه گذاری خارجی غیرقابل اجر است/پسابرجام باید فرصت صادرات ما باشد

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،روح الله ایزدخواه دکترای اقتصاد گفت: دولت بر این عقیده است که برجام مسیری ، برای سرمایه گذاری در کشور می باشد و  آن را تنها راه پیشرفت و حل مسائل اقتصادی را بر این اساس می داند.

وی ادامه داد:  این طرز تفکر  دولت مربوط به امروز نمی باشد در حدود ۱۲  سال قبل  دوستان همفکر دولت،  کتابی را ارائه دادند که در آن نیز همین سخنان گفته شده است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: ما در کتابی در خصوص نقد این مسئله آوردیم و بحث علمی کردیم که سرمایه گذاری مستقیم خارجی  در وهله اول قدیمی است و امروز در دنیا به این شکل مطرح نمی باشد و امروزه بحثی با عنوان نوآوری مطرح می باشد.

وی تشریح کرد:  سرمایه گذاری خارجی نسخه ای است که در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی در کشورهای عمدتا جنوب شرق آسیا دنبال می شد ولی نشان داد که سرمایه گذاری های خارجی دانش و تکنولوژی و اشتغال را نمی آورد و سرمایه گذاران خارجی وفادار به توسعه کشورها نیستند و تنها کار خود را دنبال می کنند.

این دکتری اقتصاد دانشگاه شریف تصریح کرد در نظر و تجربه به اثبات رسیده است که  حل مسائل اقتصادی و توسعه کشور  سرمایه گذار خارجی نیست و این نسخه قدیمی شده است.

ایزدخواه اعلام کرد: در مقابل راهبرد جایگزین این می باشد که مزیت ها ، قابلیت ها و توامندی های داخلی کشور را احیا و به سامان  کنیم و آنها را به بازارهای جهانی متصل نماییم که  این مسئله در اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد درون زا گفته می شود که در عین حال برون گرا است و به عنوان نسخه جایگزین مطرح می شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: عقیده دولت بر این است که با برجام سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد و بعد از ان مسائل اقتصادی کشور حل می شود ولی به نظر من این اعتقاد خوش بینانه نمی باشد و غیر قابل اجراست و این تجربه را نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهایی  که انگیزه و اراده سیاسی هم نداشته اند ، رخ نداده است .

ایزدخواه اظهار داشت: اما اینکه  ما می توانیم از فرصت برجام برای تعامل با  کشورهای غیز مستکبر جهان استفاده و با کشورهایی که علاقه مند هستند که با ایران همکاری داشته باشند، ارتباط بر قرار کنیم ، درست است.

وی تشریح کرد:  در پسابرجام  آن فشار و چکشی که بر علیه کشور ما بود و اجازه نمی داد که با کشورهای  مختلف تعاملات خوب و مناسبی داشته باشیم حذف شد و میتواند به سمت تعاملات مناسب و چند جانبه پیش برویم و از نیاز کشورهای جهانی  می توانیم برای رشد و توسعه داخل استفاده کنیم .

این استاد دانشگاه در عین حال تاکید کرد: اما این که  فکر کنیم ، سرمایه گذار می آید و مشکلات ما را مرتفع می کند اینگونه نمی باشد.

وی ادامه داد: آنها فقط می آیند وکالای مصرفی در کشور تولید خواهند کرد  که ما بحمدالله در زمینه تولید کالای مصرفی عقب نمانده ایم  اما  در زمینه تولید تکنولوژی و ماشین الات اقدامی  نخواهند کرد .

این دکتری اقتصاد بیان کرد: بسیاری از قدرت های جهانی که به عنوان سرمایه گذار فعالیت می کنند،  تابع سود خود خواهند بود  و کاری به این مسئله ندارند که آمریکا با آنها توافق  کرده است یا خیر، انها فقط به فکر سود خود می باشند  برای حضور در ایران حاضر نیستند دردسر بکشند .

این استاد دانشگاه پرسید: وقتی ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان  نقدینگی خودمان  می باشد و این نقدینگی برای تولیدات خودمان انجام نشده است آیا  سرمایه گذار خارجی می آید و  برای تولیدات ما سرمایه گذاری می کند؟

ایزدخواه گفت: سرمایه گذار خارجی نگاه می کند و می بیند که سرمایه گذار داخلی  هزینه خود را در دلالی و خرید و فروش زمین وخودرو قرار می دهد و با خود می گوید که اگر این سرمایه گذاری سالم بود  سرمایه گذار داخلی آن را در تولیدات داخلی و دانش و فناوری خرج می کرد لذا بر همین اساس سرمایه گزار خارجی از ما دلسوز تر نخواهد بود و طبیعتا  سرمایه خود را به سمت  تولید کالای مصرفی  و مصرف گرا تر شدن جامعه خواهد برد.

وی اعلام کرد: اگر تصور ما از پسا برجام این باشد  که با ورود سرمایه گذار خارجی  ، مشکلات حل می شود، این مسئله جواب نمی دهد ولی اگراز پسابرجام برای تعامل با کشورهای دیگر استفاده کنیم  و داد و ستد مثبت و منصفانه را  با ان ها شکل دهیم ، خوب می باشد .

ایزداخواه ابراز داشت: همسایه  های ایران اسلامی با حداقل جمعیت ۴۰۰ میلیون نفر  اغلب این کشورهایی هستند که از لحاظ صنعت  از  ما عقبت مانده تر می باشند و به ما نیاز دارند و در اطراف  اقیانوس هند و دریای عمان هم جمعیت های میلیاردی وجود دارند که از طریق دریا با این کشورها  همسایه هستیم لذا این بازار بزرگ برای ما محیا است و باید انبوه دانش و فناوری را در این چند سال رخ داده است را اهرم کنیم و به این کشور ها صادرات داشته باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.