×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
حضور خواننده زن در مجلس عروسی در سیرجان

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”، امر به ازدواج در اسلام و کلام معصومین (علیهما سلام) بعنوان امری مقدس نگاه شده و بطور مکرر به آن سفارش شده است، در کشور ما نیز در طول تاریخ از لحاظ فرهنگی همیشه به مسئله ازدواج بعنوان امری مقدس نگاه شده و آئین و مراسم خاصی در اقوام مختلف برای آن شکل گرفته است. اگر از بعد دینی آن را را بررسی کنیم باز هم اهمیت فراوانی به ازدواج و برگزاری جشن های مربوط به آن داده شده و جایگاه خاصی در دین مبین اسلام برای آن تعریف شده است.

امروزه این مراسم به شیوه های جدید و با تشریفات خاصی انجام می شود. گذشته از مشکلات ازدواج که جای آن در این بحث نیست اتفاق بسیار ناپسندی که در این روزها شاهد آن هستیم اولین شب زندگی مشترک است که با گناه شروع میشود.

سیرجان یکی از شهرستان های پهناور و پرجمعیت استان کرمان محسوب می شود و با وجود موقعیت های مختلف صنعتی و اجتماعی شاهد هجوم مهاجران زیادی از شهرهای اطراف و حتی دور دست به این شهرستان هستیم و بالطبع باعث ورود سنت ها و رسم رسوم های مختلف می شود، یکی از سنت ها و رسم و رسومات برگزاری جشن های عروسی به سبکهای مختلف در شهرستان است، حدود ۱۵ سال از افتتاح اولین سالن ویژه برگزاری مراسم های مختلف از جمله برگزاری جشن عروسی در سیرجان می گذرد که در این چند سال، دیگر برگزاری جشن عروسی به سبک سنتی کاملا فراموش شده است و با وجود تالارها و سالن های مختلف که هر روز شاهد افزایش آنها هستیم، بطوری که در حال حاضر بیش از      تالار و سالن برای برگزاری چنین مراسماتی در سیرجان وجود دارد و دیگر کمتر کسی پیدا می شود که با وجود سختی ها و دردسرهای برگزاری اینگونه مراسمات در خانه، جشن های خود را در مکانی غیر از هتل ها و تالار ها برگزار کند.

اما با وجود محاسنی که اینگونه مکان ها برای میزبانان برگزاری مراسمات پر جمعیت دارد اگر کنترل دقیقی بر آنها صورت نگیرد باعث بروز معضلات زیادی می شود که متأسفانه در سال های اخیر شاهد جایگزین شدن ضد ارزش ها بجای ارزش ها هستیم.

در سال های اخیر اجرای موسیقی زنده همراه با رقص در این مکان ها رواج زیادی پیدا کرده و با وجود غیر قانونی شدن اجرای موسیقی زنده در تالارهای عروسی، متأسفانه این قانون نه تنها تأثیری نداشت بلکه به راحتی از سوی مسئولین تالارها و میزبانان نقض می شود به این صورت که به جای اجرای زنده، همان موسیقی ها به صورت ضبط شده پخش می شود و جالب تر اینکه در برخی سالن ها نیز خواننده بصورت زنده به اجرای موسیقی می پردازد با این تفاوت که در مکانی دور از چشم حاضرین و با تسلط کامل  بر مجلس به اجرای برنامه خود می پردازد.

با تمام این تفاسیر متأسفانه چند سالی است که میزبانان مراسمات عروسی پس از اتمام مراسم در تالار، به خانه ها یا باغ هایی در خارج از محدوده شهر عزیمت کرده و تازه از نیمه های شب به بعد با اجرای موسیقی زنده به اصطلاح به شادی می پردازند، این گونه جشن ها که بدون هیچ نظارتی برگزار می شود معمولا تا نزدیکی های صبح ادامه می یابد و علاوه بر رقص و پایکوبی که در برخی مواقع حتی با قبح شکنی بصورت مختلط نیز برگزار می شود برای ساکنین مجاور این مکان ها که معمولا در روستاهای اطراف سیرجان بیشتر مشاهده می شود ایجاد مزاحمت نیز می کنند.

چند روز قبل با خبر شدیم که در یکی از مراسمات عروسی میزبانان پا را از این هم فراتر گذاشته و با دعوت از یک گروه موسیقی متشکل از چند زن برای اجرای موسیقی زنده دست به این اقدام ضد ارزشی و دینی زده اند.

روز جمعه هفتم شهریور پس از اتمام مراسم عروسی در یکی از تالارهای واقع در منطقه ویژه اقتصادی کارناوال شادی به دنبال ماشین عروس راه می افتد و پس از ایجاد مزاحمت های متعدد نظیر ایجاد سروصدا برای ساکنین واقع در مسیر عبوری این کارناوال، میهمانان به محل یکی از باغ های معروف در نجف شهر که برای چنین مراسماتی اجاره داده می شود می رسند، این خانه باغ که یکی از مکان های معروف برای برگزاری چنین مراسماتی است متعلق به فردی به نام (الف  ح) است و در آن شب از سوی خانواده میزبان اجاره شده بود، میهمانان پس از حضور در محل مذکور صدای یک زن در حال اجرای موسیقی به گوششان می خورد، تعدادی از میهمانان به محض مشاهده این وضعیت مجلس را ترک می کنند.

به گفته شاهدین، این  گروه که متشکل از ۳ زن بوده از طرف فرزند صاحب تالار دعوت شده بود در قسمت بانوان مشغول اجرا بوده است و با توجه به اینکه این مراسم در یک باغ برگزار شد و محیط باغ محوطه ای باز بوده صدا به تمامی نقاط باغ و اطراف آن پخش می شد.

لازم بذکراست این گروه که از کرمان به سیرجان دعوت  و حضور پیدا کرده بودند، مبالغ هنگفتی را در قبال هر اجرا دریافت می کنند و در همان شب مبلغ سه میلیون تومان نقدا دریافت و تسویه حساب نهایی تا مبلغ ۱۶ میلیون تومان گزارش شده است.

به گزارش “سیرجان خبر”، این مراسم اولین حضور این گروه در سیرجان بوده که اگر نظارت بیشتری صورت نگیرد به زودی تبدیل به یک امر عادی خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.