×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
سیرجان به عنوان شهر ملی گلیم ایران معرفی شد

به گزارش“سیرجان خبر” محمود وفایی در جمع خبرگاران گفت: با توجه به اینکه گلیم شیریکی پیچ از شاخص‌ترین دستبافته‌های عشایر و روستائیان شهرستان سیرجان محسوب می‌شود و دارای قدمت چندین ساله است، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم ایران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در سالجاری پرونده گلیم شیریکی پیچ جهت ثبت جهانی آماده می‌شود، اظهار داشت: گلیم سیرجان به موجب اهمیت دوخت، کیفیت و کمیت آن شهرت جهانی یافته بنابراین باید شهر سیرجان به عنوان شهر جهانی سیرجان معرفی شود.

وفایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مستند نگاری این هنر سنتی با همکاری استانداری و فرمانداری این شهرستان در حال انجام است، اظهار کرد: بیش از ۱۴ هزار بافنده گلیم شیریکی پیچ در سیرجان حضور دارد که باید مورد حمایت قرار گیرند، بطوریکه ضمـن اعــطای تسهیـلات لازم و راه اندازی کارخانه یا کارگاه‌های مورد نیاز به تولید دوباره و بالای این هنر ارزشمند کمک کرد.

وی تصریح کرد: عرضه و نمایش گلیم شیریکی پیچ در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی و حضور بافندگان در جشنواره‌های ملی و استانی و تجلیل از آن‌ها راهکار دیگری برای حمایت این حرفه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر صادرات گلیم شیریکی پیچ به صورت چمدانی صورت می‌گرفت، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه صادرات این هنر ارزشمند از طریق گمرک انجام گرفته و آمار صحیحی از صادرات بدست آوریم.

وی از تدریس رشته صنایع دستی با گرایش گلیم در دانشگاه‌ها و مدارس کرمان خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم در سالجاری این رشته تدریس و بر اهمیت این هنر سنتی افزوده شود.

وفایی با بیان اینکه راه اندازی موزه گلیم شیریکی پیچ در دستور کار است، افزود: با راه اندازی موزه گلیم می‌توان قدمت و پیشینه این هنر بومی را به معرض نمایش گذاشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برپایی نمایشگاه تخصصی صنایع دستی در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه این استان در دو سال اخیر رتبه اول فروش صنایع دستی کشور را بدست آورده که امیدواریم این رتبه در سالجاری توسط این استان کسب شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.