×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
سیرجان بیشترین تهدید را در زمینه قاچاق دخانیات دارد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” سازمان بهداشت جهانی سی و یکم ماه می میلادی مصادف با دهم خرداد را به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است که هر ساله با شعارهای مختلفی این روز را جشن می گیرند و در جهت جامعه ای عاری از دخانیات تاکید می کنند.

امسال روز جهانی بدون دخانیات با شعار “زندگی بدون دخانیات حقی برای همه” نامگذاری شده که در این روز آگاه سازی مردم نسبت به مضرات این ماده خطرناک که بر بدنه جامعه خصوصا جوانان غلبه کرده است راهی بسوی آگاه بخشی پیدا کند.

مصرف دخانیات سالانه در جهان جان شش میلیون انسان را می گیرد که در این بین حدود ۶۰۰ هزار نفر افراد غیر سیگاری بر اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می دهند که هنوز راهکارهای سازمان جهانی برای جلوگیری از این پدیده اجتماعی به نتیجه کامل و جامعی نرسیده است.

آمارها نشان داده که در کشور ایران ۱۰ میلیون انسان سیگاری وجود دارد که سالیانه بیش از ۵۴ میلیارد نخ سیگار در داخل کشور مصرف می شود که در این بین کشور ایران تنها ۲۰ درصد از این مقدار سیگار را تولید می کند و بقیه آن از طریق واردات و قاچاق وارد کشور می شود.

کارشناسان بسیاری در خصوص مضرات دخانیات اظهار نظر کرده اند که همگی یک هدف جامع را در سر مقالات خود ذکر کرده اند سیگار عامل اصلی در شکل گیری بیش از بیست نوع سرطان در بدن انسان می باشد سود آوری صنعت دخانیات باعث شده تا بسیاری در عرضه و مصرف دخانیات دست به قاچاق کلای دخانی زده و در بازار عرضه کنند.
در کشور ما رده های سنی نوجوان و گروه های سنی ما بین ۱۰ تا ۱۵ سال بیشترین گروه های سنجی هستند که در معرض ترغیب به سمت کشیدن سیگار می باشند که دربین این نوجوانان سیگار از مهم ترین عوامل سوق دادن آن ها به بزه کاری های اجتماعی است.

یکی از جنبه های دیگر استعمال دخانیات نارضایتی مردم در مکان های عمومی است این گونه رفتار های غیر اخلاقی و هنجار شکنانه افراد سیگاری مکان های عمومی مثل اتوبوس ، تاکسی و محیط های بسته می تواند بر شکل گیری شخصیتی افراد تاثیر گذاشته و اگر در راستای صحیح اطلاع رسانی و راهنمایی شود می تواند در کاهش گرایش افراد به سمت مصرف دخانیات موثر باشد.

شهرستان سیرجان از لحاظ موقعیت جغرافیایی از جمله شهرهایی است که بیشترین تهدید را در زمینه قاچاق دخانیات دارد، همجواری سیرجان با شهرهای جنوبی ایران که سیگارهای خارجی را از طریق دریا به کشور منتقل می کنند باعث شده تا بسیاری از محموله های قاچاق سیگار در حوزه استحفاظی این شهرستان توسط ماموران پلیس مهار شود.

طبق آمارهای فرماندهی انتظامی شهرستان سیرجان از ابتدای سال جاری ۳۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق از شش متهم توسط مامورین پلیس کشف و ضبط شده است که بیشترین محموله قاچاق در محورهای منتهی به بندرعباس می باشد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان سیرجان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا و دخانیات در طی سال گذشته به خبرنگار ما گفت:یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در زمینه قاچاق کالا به شهرستان سیرجان انجام گشت های مشترک با واحد کالای قاچاق و دخانیات شهرستان و استان کرمان به منظور جمع آوری کالاهای قاچاق اعم از لاستیک،باطری،مواد آرایشی وکالاهای دخانی بوده است که در مجموع نتایج بسیار ارزشمندی داشته است.

وی بیان کرد: تشکیل پرونده متخلفین و برخورد با این افراد نیز توانسته نقش بسزایی در خصوص عدم ورود قاچاق کالا داشته باشد که تهیه بروشور با موضوع قاچاق کالا و صدور مجوز با همکاری سازمان متبوع در خصوص فروش کالا از جمله اقدامات در خصوص عدم ورود و فروش قاچاق کالا به شهرستان سیرجان بوده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.