×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

به گزارش “سیرجان خبر”،  شرط عجیب ازدواج در مراکش فعالان حقوق زنان در این کشور به شدت از این قانون انتقاد دارند و علاوه بر این مراکش شاهد افزایش ازدواج دختربچه‌ها است. طی ۱۰ سال گذشته میزان ازدواج دختربچه‌ها در مراکش نزدیک به دو برابر شده است. طبق تحقیقی که وزارت دادگستری این کشور انجام داده، ۳۵ هزار و ۱۵۲ دختربچه که بیش از ۹ سال داشته‌اند در سال ۲۰۱۳ به پای سفره عقد نشانده شده‌اند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۴ تعداد ازدواج‌های اجباری دختربچه‌ها ۱۸ هزار و ۳۴۱ مورد بوده است.

ازدواج اجباری دختربچه‌ها در مراکش در حالی صورت می‌گیرد که طبق قانون اساسی این کشور، زنان به هنگام ازدواج بایستی به سن قانونی رسیده باشند و تنها در مواردی معدود استثنا جائز است. فعالان حقوق زنان در مراکش معترض‌اند که وزارت دادگستری هیچ اقدامی در برابر این قانون شکنی انجام نمی‌دهد.

آنها همچنین ازدواج‌های موسوم به «سریع‌السیر» را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند. در این نوع از ازدواج‌ها والدین قراردادی را امضا می‌کنند که به موجب آن داماد اجازه دارد تا یک ماه پس از ازدواج در صورتی که از عروس راضی نبود، او را به خانه پدری‌اش بازگرداند.

به گزارش دویچه‌وله، طبق قانونی که در سال ۲۰۱۱ در مراکش به تصویب رسیده، مردان و زنان به طور مساوی از آزادی و حقوق انسانی برخوردارند اما در عمل وضعیت زنان در این کشور بدتر شده است. از هر چهار زن مراکشی، تنها یک نفر شاغل است و از هر دو زن نیز، یکی در خانه مورد بدرفتاری قرار می‌گیرد. مراکش در رتبه‌بندی مربوط به حقوق زنان از میان ۱۴۲ کشور در رده ۱۳۳ جای دارد.

منبع: دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.