×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
مانور خانواده های قلیان به دست در پارک ها

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” در سال های نه چندان دور قلیان جزء خطوط قرمز خانواده ها محسوب می شد، اما امروز دیگر مصرف قلیان در باور خانواده ها نه تنها مضر نیست بلکه برای آنها به یک عادت،کلاس و سرگرمی تبدیل شده است.
طعم های مختلف تنباکو های میوه ای این روزها مهمان نشست های خانوادگی شده است و اگر به پارک های سطح شهر سیرجان سری بزنید رد پای این ماده خطرناک را به وفور مشاهده خواهید کرد.
اگر خانواده ها در شب های گرم تابستان قصد یک شب دور هم بودن در پارک را داشته باشند با دیدن صحنه های تاسف بار از دورهمی های برخی خانواده ها و جوانان دختر و پسر که با طعم دود قلیان همراه است از کرده خود پشیمان می شوند و حاضر می شوند در خانه بمانند تا فرزندانشان این صحنه های تاسف بار را مشاهده نکنند.
اما متاسفانه برخی باورهای غلط ما باعث شده تا از مضرات این ماده خطرناک غافل شویم و از آن بعنوان یک تفریح استفاده کنیم.

تا همین یک دهه پیش وقتی از مقابل معدود قهوه‌خانه‌های سیرجان می‌گذشتی، اکثر افرادی که وقت خود را صرف استعمال قلیان می‌کردند بالای ۵۰ سال بودند و در بین آنها به‌ ندرت میانسالان و جوانان دیده می‌شدند اما، این روزها نه‌تنها دیگر پیرمردها را در این اماکن مشاهده نمی‌کنیم بلکه کار به جایی رسیده که قهوه‌خانه‌ها جایی برای گذران اوقات فراغت و تفریح جوانان شده است.

مضرات قلیان
یکی از این باورها این است که آب قلیان مضرات تنباکو را تصفیه می کند اما کشیدن تنباکو با آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند این دود می‌تواند چندین برابر نسبت به دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.
دومین باور غلط ما در خصوص دود قلیان این است که دود قلیان وقتی استنشاق می‌شود، ریه‌ها را نمی‌سوزاند زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می‌شود اما هنوز هم حاوی مواد سرطان‌زایی است که برای بدن مضر است.
دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ی بالای آن قرار دارد و زیر زغال تولید می‌شود و محصول نهایی آن یعنی دود،حاوی مواد سرطان‌زا است.


مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند
سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد، بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.
یک تحقیق در خصوص مضرات قلیان نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی ، سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه را افزایش می‌دهد و اگر فویل آلومینیومی که در قلیان استفاده می‌شود کیفیت خوبی نداشته باشد، با زغال در حال سوختن واکنش داده و موجب سرطان می‌شود.


کشیدن قلیان می‌تواند تحرک و طول ‌عمر اسپرم را کاهش داده و موجب تغییرات ژنتیکی شود که بر بچه تاثیر می‌گذارد و از آنجاکه قلیان حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است، که همه این مواد موجب کاهش تولید اسپرم می‌شوند.
مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.
حال با این تفاسیر مسئولین امر باید برای ریشه کن کردن فروش فلیان و توزیع آن و ایجاد فضایی مناسب و سالم برای خانواده ها و خصوصا جوانان تدبیری اندیشه کنند تا از رشد بی رویه این محصول خطرناک در دل خانواده ها جلوگیری شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.