×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
میراث فرهنگی سیرجان در حال نابودی است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی “سیرجان خبر”  آثار تاریخی نشانگر قدمت و فرهنگ بومی هر منطقه است و از درون این میراث نیاکان می توان راز های نهفته ایی از معماری اصیل ایرانی دریافت،آثار باستانی یا همان میراث فرهنگی کلماتی است که در سیرجان کمتر کسی می توان یافت که به آن علاقه نشان دهد.

در شهرستان سیرجان پنجاه اثر تاریخی وجود دارد که تمامی آن ها در معرض نابودی هستند محسن اسدی از نابودی ۱۰ هزار نسخه خطی در سیرجان خبر می دهد که به علت نبود امکانات نگهداری در حال نابودی است اسدی قدمت این آثار را از ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال می داند.

محسن اسدی بیان کرد: این آثار شامل وقف نامه، عقد نامه، اسناد عادی و انواع مختلف مکتوبات تاریخی است که به وسیله خطوط ثلث، نستعلیق،شکسته و کوفی نگارش شده اند که با هزینه شخصی خود سعی کرده ام برخی از این اسناد را به گونه ای نگهداری کنم و تعدادی را نیز برای نگهداری به موزه سیرجان منتقل کرده ام.

این عضو شورای شهر از چند سال پیش مشغول جمع آوری فسیل های اطراف سیرجان شده است و اکنون پس از جمع آوری کردن مقادیر زیادی از فسیل های جانوری و آبزی آن ها را در ساختمان شورای شهر سیرجان نگهداری می کند که نام این محل را موزه دیرینه شناسی نام گذاری کرده است و هم اکنون در حال کسب مجوز برای افتتاح رسمی آن است.

وی از علاقه مردم و مسئولان به آثار تاریخی گلایه کرد و افزود: برخی ها تلاش کردند که این موزه راه اندازی نشود و فسیل های جمع آوری شده را گوش ماهی نامیدند که این فسیل ها همان کاوش های باستانی و قدمت شهرستان را نشان می دهد.

هفته گذشته مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان در نشست هماهنگی مرمت آثار باستانی در سیرجان از نبود اعتبارات این اداره خبر داد و افزود: نبود اعتبارات برای مرمت یا بازسازی میراث فرهنگی و تاریخی استان از مشکلات این اداره است که برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی استان باید از بخش خصوصی کمک بگیریم و برخی از آن ها را هم در اختیار دانشگاه آزاد بگذاریم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.