×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر” سرپرست گروه کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت در سال‌های ۸۱ تا ۸۶ در این باره می گوید: کاوش‌های باستانی‌شناسی جیرفت حکایت از باسواد بودن جیرفتی‌ها از هفت هزار سال قبل دارد.

یوسف مجیدزاده اظهار داشت: کشف چندین لوح گلی پخته و یک آجر کتیبه‌دار با قدمت ۷ هزار ساله در کاوش‌های جیرفت نشان از باسوادی مردمان این منطقه در دوران باستان دارد.

SONY DSC

وی با رد نظر برخی از باستان‌شناسان که جنوب شرق ایران تا زمان هخامنشیان جوامعی بی‌سواد بوده‌اند، افزود: مردم جیرفت نه‌تنها همزمان با اختراع کهن‌ترین خط میخی بین‌النهرین باسواد بوده‌اند، بلکه همزمان با آنان خطی متفاوت از میخی اختراع کرده‌اند.

مجیدزاده تصریح کرد: اهمیت این دستاوردها به گونه‌ای است که بسیاری از باستان‌شناسان بین‌المللی از آن به عنوان بزرگترین کشف ۵۰ سال گذشته یاد می‌کنند.

طبق یافته های باستان شناسی نخستین خط جهان خط میخی بود که در تمدن بین النهرین کشف شد باتوجه به لوح های گلی که روی آنها چند شکل هندسی کشیده شده نخستین خط جهان متعلق به تمدن هفت هزار ساله جیرفت است.

لوح کشف شده سالها قدیمی تر از خط میخی است اما پس از گذشت سالها از کشفش هنوز اقدامی برای بازخوانی و یا حداقل ادامه اکتشافات در تپه های تاریخی محل کشف این لوح صورت نگرفته است!

تاکنون موفقیتی در خصوص رمزگشایی از چهار لوح تاریخی به دست نیامده است

نادر علیدادی رئیس پایگاه باستانشناسی جیرفت در خصوص الواح یافت شده در این حوزه تاریخی می گوید: چهار لوح در کاوشها به دست آمده است که همان زمان برای رمزگشایی از دانشگاههای معتبر جهان کمک گرفته شده اما تاکنون در خصوص رمزگشایی موفقیتی به دست نیامده است و دلیل آن نیز منحصر به فرد بودن این خط است.

SONY DSC

وی گفت: این لوحها یکی از قدیمی ترین لوحهای کشف شده در جهان هستند اما خط این لوحها همچنان برای محققان ناشناخته است.

احداث موزه بزرگ جیرفت و تصویب اداره میراث فرهنگی جیرفت در وادی فراموشی

این الواح گلی اکنون در موزه باستان شناسی جیرفت به انتظار باستان شناسان وخط شناسانی است که رموز نهفته در دل آنها را رمزگشایی و جهانیان را به حیرت درآورد اما صد افسوس که شناساندن این تمدن به جهانیان در اولویت های دست چندم این سازمان میراث فرهنگی قرار دارد ، و بزرگترین تمدن جهان (تمدن حوزه هلیل رود) با وجود آثاری مانند شهر دقیانوس و تپه های تاریخی کنار صندل هنوز نمایندگی میراث فرهنگی دارد و حتی با وجود بیش از ۲۰ اداره کل در جنوب کرمان اداره میراث فرهنگی برای این منطقه تصویب نشده ، همانگونه که موزه بزرگ جیرفت که سنگ بنای خوبی برای آن گذاشته شده بود و در سفر مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به جیرفت وی گفت:موزه جیرفت در ردیف بودجه ای این سازمان نیست و فعلا پول نداریم و دستمان برای ساخت موزه خالی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.