×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر” ۵ماهیگیر و غواص در سواحل شهر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین یک گنجینه طلا که شامل ۲ هزار سکه طلا باقی مانده از دوره فاطمیان مصر است را کشف کرده‌اند، این گنجینه شامل ۹ کیلو طلا می‌شود. سازمان باستان‌شناسی اسرائیل اعلام کرده است که با توجه به ارزش تاریخی این سکه‌ها نمی‌توان برای آن‌ها قیمتی را برآورد کرد.

این سکه‌ها در بررسی‌ها اولیه مشخص شده است که متعلق به دوره تاریخی ۹۰۹ تا ۱۱۷۱ بوده‌اند و در اثر غرق شدن یک کشتی حجاری در اعماق دریا مانده‌اند.

این غواصان ابتدا گمان کردند که سکه‌های اسباب بازی هستند، اما بعد از اطمینان از اصل بودن آن‌ها، چند سکه یافته شده را به ساحل برده و به مقامات نشان دادند.

کار‌شناسان اعلام کرده‌اند که با وجود گذشت هزار سال از عمر این سکه‌ها، اما آن‌ها در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برند.

کوبی شرویت، مسئول باستان‌شناسی دریایی سازمان میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی گفت که احتمالا این مجموعه متعلق به کشتی غرق شده‌ای بوده که مالیات جمع آوری شده را به مرکز خلافت در مصر حمل می‌کرده است.

شاید هم این گنجینه، حقوق سربازانی باشد که در پادگان فاطمی در شهر قیصریه مستقر بودند. یک فرضیه دیگر هم این است که این گنجینه متعلق به یک کشتی تجاری بزرگ بوده که با شهرهای ساحلی مدیترانه دادوستد داشته و در این محل غرق شده است.

مقامات صهیونیست گفتند که این مجموعه قابل قیمت گذاری نیست، و هم اکنون در اختیار دولت اسرائیل قرار دارد.

خلافت فاطمی سلسله‌ای است که از سال ۹۰۹ (میلادی) به مدت تقریبی دو قرن (تا سال ۱۱۷۱ میلادی) بر بخش بزرگی از شمال آفریقا و خاورمیانه و دریای مدیترانه حکومت می‌کرد.

خلفای فاطمی پیشوایان شیعه اسماعیلی نیز بودند و نام سلسله آنان از نام حضرت فاطمه (س) نامگذاری شده بود. آنان در قسمت مدیترانه‌ای خاورمیانه، به مدت بیش از دو قرن مؤسسِ دولتی بودند که به گسترشِ علم، هنر و بازرگانی علاقهٔ فراوان نشان می‌داد. قاهره پایتختِ مصر، توسط فاطمیان پایه‌گذاری شد. امپراتوری آن‌ها یعنی بخش اولیه تاریخ اسماعیلی، تقریباً از ابتدای اسلام تا قرن یازدهم را در بر می‌گیرد. نخستین

خلیفه فاطمی عبدالله المهدی و سه خلیفه فاطمی دیگر، یعنی القائم و المنصور و المعز لدین الله نام داشتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.