×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
نمک‌زدایی از آب مجتمع معدنی گل‌گهر با فناوری نانو

gol goharبه گزارش“سیرجان خبر” طرح نمک‌زدایی از آب مجتمع معدنی گل‌گهر سیرجان با فناوری نانو با موفقیت انجام شد.

رئیس پژوهشکده مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان ظهر امروز در حاشیه دوره توجیهی و آموزشی آغاز این پروژه مهم علمی در این مجتمع از موفقیت مرحله آزمایشی طرح نمک‌زدایی از آب مجتمع معدنی گل‌گهر با استفاده از روش نانو برای مصرف آب گندله‌سازی و سایر دستگاه‌های کارخانه‌های سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان خبر داد.

عباس سام اظهار داشت: در مرحله نخست اجرای طرح مذکور که با کمک شرکت سپهر نانو انجام شد، آب شور موجود تا ۹۹ درصد تبدیل به آب شیرین شد و ظرفیت اجرای آن در این مرحله ۶۰ مترمکعب در ساعت است و به انرژی کم یعنی برای تولید هر متر مکعب آب شیرین در یک ساعت ۳۰۰ وات برق نیاز است.

وی افزود: این طرح طی مدت یک سال در آزمایشگاه صنعتی گل‌گهر مورد آزمایش قرار گرفت و برای نخستین بار در کشور با روش تکنولوژی فناوری نانو پس از موفقیت در یک مرکز معدنی و صنعتی به اجرا در می‌آید.

رئیس پژوهشکده مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان گفت: این پروژه بر روی سه نوع آب شور مجتمع معدنی گل‌گهر اجرا شد و با توجه به اینکه مصرف آب شور بر روی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و معدنی اثر مخرب و پوسیدگی دارد این طرح بسیار مقرون به صرفه و هر متر مکعب آب با ۱۰ هزار ریال تبدیل به آب شیرین می‌شود که از فرسایش و خوردگی دستگاه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

سام افزود: در اجرای این طرح هر متر مکعب آب شور که با توجه به خشکسالی‌ها درصد شوری در آب‌های منطقه فراگیر شده است یک گرم پودر نانو مصرف شده و ۹۹ درصد آب شور به آب شیرین حتی قابل شرب تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: در مراحل آینده این طرح هم برای شیرین کردن آب چاه‌های صنعتی و معدنی این منطقه اقدام می‌شود و استفاده از فناوری نانو در پس آب‌ها قابل اجرا است و این طرح مهم علمی با رویکرد فناوری نانو اقدام لازم برای رفع بحران آب در منطقه و حتی استان کرمان است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.